Każdy właściciel / dzierżawca kontenera powinien znać podstawowe określenia związane z jego budową i eksploatacją. Szczególnie przydatne mogą okazać się one w czasie przeglądów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze nazwy i określenia kontenerowe. Kontenery – nazwy i podstawowe określenia:
BELKA POPRZECZNA GÓRNA – element poprzeczny stanowiący część ramy drzwiowej lub czołowej kontenera. Łączy on dwa górne naroża zaczepowe będące częścią tej ramy. Kontenery typu open- top, mogą posiadać belkę poprzeczną górną drzwiową ruchomą lub zdejmowaną.
BELKA POPRZECZNA PODSTAWY – element poprzeczny stanowiący część ramy drzwiowej lub czołowej kontenera, łączący da dolne naroża zaczepowe, będące częścią tej ramy.
BELKA WZDŁUŻNA GÓRNA – kształtownik biegnący wzdłuż kontenera w jego górnej części, pomiędzy ramą drzwiową i czołową w kierunku prostopadłym do nich.
BELKA WZDŁUŻNA PODSTAWY – kształtownik biegnący wzdłuż ściany bocznej kontenera pomiędzy dolnymi narożami zaczepowymi tej ściany.
BELKA POPRZECZNA TUNELU „GĘSIA SZYJA” – element poprzeczny podpierający najdalej w głąb kontenera wysunięta część tunelu „gęsia szyja”.
BELKA WZDŁUŻNA TUNELU „GĘSIA SZYJA” – belka wzdłużna, która podpiera płytę tunelu „gęsia szyja” i tworzy boki tego tunelu.
CSC – skrót od Convention for Safe Containers, 1972- czyli Konwencja o Bezpiecznych Kontenerach.
DACH – wykonane z płyt metalowych pokrycie górnej części kontenera. Rozciąga się od jednej belki wzdłużnej górnej do drugiej- w kierunku poprzecznym i od jednej belki poprzecznej do drugiej w kierunku wzdłużnym. Dach może być wykonany z blach odformowanych lub płaskich wzmocnionych żebrami.
DRZWI KONTENERA – najczęściej są to dwa skrzydła drzwiowe zawieszone na zawiasach zamontowanych do słupków ramy drzwiowej, zamykane i ryglowane w położeniu zamkniętym, przy pomocy odpowiednich urządzeń ryglujących.
GNIAZDO WAŁKA RYGLUJĄCEGO – urządzenie, w którym ryglowana jest krzywka ryglująca zamka. Zamocowane jest ono do belek poprzecznych górnych i belek poprzecznych podstawy.
GRAFITTI – znaki albo napisy na elementach kontenera, które nie są jego oryginalnym oznakowaniem.
IICL – skrót od Institute of International Container Lessors- Instutut Międzynarodowych Dzierżawców Kontenerów.
PĘKNIĘCIE – przerwa w materiale na całej jego długości, powodująca jego lekkie rozszczepienie. Jeśli połączenie spawane pomiędzy dwoma płytami lub dwoma kształtownikami posiada jakąkolwiek przerwę, nawet jeśli nie sięga ona na cała grubość spoiny, to taką spoinę uważa się za pękniętą.
PŁYTA PRZEDŁUŻAJĄCA BELKĘ POPRZECZNĄ GÓRNĄ – element belki poprzecznej górnej rozciągający się na dachu w kierunku wzdłużnym kontenera. Ma on chronić dach przed uszkodzeniami przy piętrzeniu i przeładunku kontenerów.
PŁYTA TUNELU „GĘSIA SZYJA” – płyta, która oddziela wgłębienie tunelu od wnętrza kontenera.
PŁYTA WZMACNIAJĄCA KIESZENIE NA WIDŁY – przyspawana od spodu kieszeni na widły przy każdym wejściu do kieszeni.
PODŁOGA – element konstrukcyjny kontenera, na którym bezpośrednio ustawia się ładunek lub inną zawartość. Podłoga opiera się na belkach wzdłużnych i poprzecznych oraz na żebrach poprzecznych podstawy.
PODŁOGA LAMINOWANA – wykonana z laminowanej sklejki.
RAMA CZOŁOWA – konstrukcja składająca się z dwóch słupków narożnych, górnych i dolnych naroży zaczepowych i belki poprzecznej górnej oraz belki poprzecznej podstawy.
RAMA DRZWIOWA – zespół kształtowników służących do zamocowania drzwi.
RAMA KONTENERA – konstrukcja zbudowana z belek wzdłużnych i poprzecznych, słupków i naroży zaczepowych.
ROZCIĘCIE – rozdzielenie materiału przechodzące przez całą jego grubość spowodowane działaniem ostrej krawędzi.
SŁUPEK NAROŻNY – kształtownik biegnący pionowo od górnego do dolnego naroża zaczepowego ramy drzwiowej lub czołowej.
ŚCIANA BOCZNA – zestaw płyt poszycia leżący po przeciwnej stronie kontenera niż drzwi.
TABLICZKA CELNA – tabliczka zamocowana na stałe do kontenera- wskazuje na spełnianie wymagań Konwencji celnej dotyczącej kontenerów.
TABLICZKA ZINTEGROWANA – prostokątna tabliczka zamocowana do drzwi. Łączy za zwyczaj 3 tabliczki- CSC, celną i impregnacji drewna.
TCT – Timber Component Treatment – środek uodparniający element drewniane kontenera zgodnie w wymaganiami Australijskiego Departamentu Zdrowia.